14-07-2008

Hartziekte door osteoporosemiddelen

Tot 3 procent van de postmenopauzale vrouwen die een middel krijgt tegen osteoporose, kan daar atriumfibrilleren (een hartritmestoornis) van krijgen. Onlangs is ontdekt dat de geneesmiddelen die bekend staan onder de naam bifosfonaten, waaronder Fosamax (alendroninezuur), Zometa en Aclasta (zoledroninezuur), atriumfibrilleren veroorzaken.

Dat is een abnormaal hartritme in de bovenste kamers van het hart. Deze onverwachte ontdekking werd gedaan bij onderzoek met 719 postmenopauzale vrouwen met atriumfibrilleren, waarvan de dossiers werden vergeleken met die van 966 gezonde referentiepersonen. De vrouwen hadden het middel gebruikt tegen osteoporose.

Het is niet voor het eerst dat de bifosfonaten onder vuur liggen vanwege de veiligheid. In 2005 ontdekten onderzoekers dat deze middelen osteonecrose van de kaak veroorzaken, een pijnlijke en ontsierende ziekte van het bot.

Bron:
Archives of Internal medicine, 2008; 168: 826-831

Atriumfibrilleren

Bouwen aan broze botten

De overgang de baas

Uit dezelfde categorie

Geen Resultaten Gevonden

De pagina die je hebt opgevraagd, kon niet worden gevonden. Probeer je zoekopdracht te verfijnen of gebruik de navigatie hierboven om het bericht te vinden.

AI-medicijn verlaagt biologische leeftijd

No results found.

Het laatste nieuws

Neem je gezondheid in eigen hand

Word abonnee