Middel tegen osteoporose veroorzaakt dit juist

Vrouwen in de overgang nemen wellicht bisfosfonaten ter preventie van osteoporose (botontkalking) en fracturen (botbreuken). Onderzoek van het St. Michael’s Hospital in Toronto heeft echter uitgewezen dat het middel de kans op een bepaald soort breuken juist verhoogt. Hoewel het middel verlies van botmassa tegengaat, verhoogt het de kans op zogeheten ‘atypische’ fracturen. Dat zijn fracturen van het dijbeen (het bot in het bovenbeen) vlak onder het heupgewricht. De onderzoekers nemen aan dat vrouwen die vijf jaar of langer bisfosfonaten slikken hun risico op een atypische fractuur 2,7 maal verhogen ten opzichte van degenen die het middel slechts af en toe nemen, of korter dan honderd dagen.
In elk geval doen artsen er goed aan hun patiënten te adviseren het gebruik van dit medicijn van tijd tot tijd te onderbreken.
BRON: Jama, 2011; 305: 783-789
 

Trefwoorden
osteoporose, overgang bisfosfonaten